Susisiekimo ministerijos prašoma įvertinti „Lietuvos geležinkelių“ įmonių pirkimus: spjauna į teismo sprendimus ir įstatymą


Susisiekimo ministerijos prašoma įvertinti „Lietuvos geležinkelių“ įmonių pirkimus: spjauna į teismo sprendimus ir įstatymą

Estijos kapitalo geležinkelio paslaugų bendrovei „Skinest Baltija“ atstovaujantys teisininkai kreipėsi į Susisiekimo ministeriją, informuodami, kad nepaisant galutinių teismo sprendimų ir pačių įmonių viešų pažadų, „Lietuvos geležinkelių“ antrinės įmonės „Vilniaus lokomotyvų remonto depas“ (VLRD) bei „LG Cargo“ ir šiuo metu organizuoja neskelbiamus prekių bei paslaugų pirkimus. Rašte ministerijai prašoma įvertinti sandorius, nustatyti, kokią žalą patyrė valstybė dėl netinkamai organizuotų pirkimų, įvardinti atsakingus asmenis ir kreiptis į teismą dėl galimos žalos valstybei kompensavimo.  

Iš tarnybai pateiktų dokumentų galima daryti išvadą, kad, pavyzdžiui, VLRD eilinio neskelbiamo pirkimo pasiūlymų įvertinimą atliko balandžio pradžioje – nepaisant to, kad Apeliacinis teismas dar šių metų sausį konstatavo, kad VLRD turėtų vadovautis Viešųjų pirkimų įstatymu. Toks pat sprendimas „LG Cargo“ atžvilgiu buvo paskelbtas praėjusiųjų metų gruodį, o Viešųjų pirkimų tarnyba savo išvadą dėl šių bendrovių prievolės tapti perkančiosiomis organizacijomis buvo paskelbusi dar 2019 metų birželį.

VLRD šių metų vasarį paskelbė gerbsianti teismo sprendimą ir stabdysianti komercinius pirkimus, tačiau šio pažado nesilaiko.  Abi įmonės – ir VLRD, ir „LG Cargo“ – šiuo metu yra įtrauktos į perkančiųjų organizacijų sąrašą, todėl jos privalo vadovautis Viešųjų pirkimų įstatymu. 

„Galima bandyti savo veiksmus pridengti pandemijos ir karantino aplinkybėmis, tačiau mes kalbame apie metų metus trunkančius atvirus įstatymo pažeidimus. Lietuvos aukščiausiasis teismas dar 2015 metais yra priėmęs nutartį dėl VLRD, kuria konstatavo, kad bendrovė privalo vykdyti viešuosius pirkimus. Identiškas išvadas pateikė Valstybės kontrolė ir Viešųjų pirkimų tarnyba. Abi įmonės galutinai pralaimėjo teismus. Tačiau jos ir toliau perka iš pasirinktų tiekėjų, ignoruodamos įstatymą ir nesulaukdamos jokios atsakingų institucijų reakcijos. Anksčiau būdavo sakoma, kad geležinkeliai yra valstybė valstybėje, tačiau panašu, kad šiuo metu „Lietuvos geležinkeliai“ yra aukščiau valstybės“, –sakė „Skinest Baltija“ direktorius Valdas Rasimas.  

„Skinest Baltija“ ministerijai pateikė naujausią informaciją apie VLRD vykdomus komercinius pirkimus, atliekamus tiesiog išsiunčiant užklausas elektroniniu paštu pagal neaiškius kriterijus pasirinktiems tiekėjams.

Pasak V. Rasimo, VLRD nustatytos pirkimo sąlygos ne tik neatitinka Viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimų, bet ir pažeidžia bet kokius sąžiningumo ir skaidrumo principus, diskriminuoja dalį rinkos dalyvių ir riboja jų galimybes varžytis dėl pirkimo sutarties. Maža to, Valstybės kontrolė yra konstatavusi, kad tokiu būdu įmonės už prekes ir paslaugas sumoka maždaug 15 proc. daugiau nei pirkdamos centralizuotai. Taigi, valstybinė įmonė patiria realią milijoninę žalą.

Rašte ministerijai taip pat nurodoma, kad pirkimo metu iš anksto nebuvo paskelbtos pirkimo techninės specifikacijos ir pagrindinės pirkimo sutarties sąlygos, suinteresuoti tiekėjai negalėjo įvertinti esminių pirkimo sąlygų, nebuvo aiškios susipažinimo su pasiūlymais ir jų nagrinėjimo procedūros, nebuvo jokios informacijos apie ginčų nagrinėjimo tvarką.  

„Lietuvos geležinkeliai“ tiesiog išbando rinkos priežiūros sistemą, kurdami savo pirkimų modelį. Jei jiems pavyks, rinkoje konkurencija bus tik vaidinama. Raginame ir kitus paslaugų bei prekių tiekėjus netylėti ir aktyviai ginti savo teisėtus interesus“, – pažymėjo V. Rasimas.

Facebook komentarai
});}(jQuery));