„Valstiečiams” laimėti rinkimus padės corona virusas ir valstybės bankas už 2 mlrd. biudžeto eurų

Saulius_Skvernelis
„Žaliems valstiečiams” atrodo, kad išgalvota pandemija padės jiems laimėti Seimo rinkimus. Tam Lietuvoje buvo įvestas karantinas ir sužlugdyti daugelis verslų. Visi kiti „pakabinti” ant Skvernelio malonės – norės leis, norės – neleis. Tokia minkšta Baltarusijos diktatūros forma, kur viską sprendžia – tau leisti gyventi, ar ne – sprendžia kažkokie valdininkėliai. Dabar Seime kuriamas naujas „valstybinis bankas” bus dar vienas „valstiečių” koziris – kokie blogi tie bankai, kad neskolina verslams, kurie kreditų gražinti netui jokių galimybių.
Seimo narė G. SKAISTĖ mano, kad „šis valstybinio banko steigimas Seimo nutarimu tiesiog oro virpinimas manipuliuojant žmonių jausmais, nepasitenkinimu komerciniais bankais ir dideliais įkainiais, kai neturi realiai jokių idėjų ar priemonių konkurencijai finansų sektoriuje didinti ir situacijai realiai pakeisti. Šitas darinys nebus tradicinis bankas taip, kaip žmonės jį supranta ir kaip jūs jį apibūdinate įvairiose žiniasklaidos priemonėse. Todėl jūsų sukelti lūkesčiai dėl mažesnių būsto palūkanų ar paslaugų įkainių neturi jokio pagrindo, nes tai bus labiau verslo kreditavimo fondas, dėl savo prigimties turintis tiesiog potencialo tapti politinės korupcijos židiniu.
Priminsiu, kad tokia idėja jau buvo 2016 metų Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos rinkimų programoje. Praėjo 3,5 metų, tačiau matome, kad rezultato realiai nėra. Todėl bandymas vėl mojuoti valstybinio banko vėliava prieš 2020 metų Seimo rinkimus yra tiesiog nenuoširdus.
Galų gale Vyriausybei nereikia Seimo paraginimo ar Seimo nutarimo tam, kad būtų įsteigtas toks valstybinis plėtros bankas. Jei būtų reali politinė valia, valstybinis bankas jau seniai būtų buvęs įsteigtas, tačiau kadangi tokios politinės valios nėra, tai kas belieka? Belieka imituoti procesą prieš kiekvienus rinkimus”.
Seime svarstyme „žaliasis valstietis” V. ĄŽUOLAS įtikinėjo, kad „reikia valstybės plėtros banko, reikalinga, kad valstybė dalyvautų kredito įstaigų kapitale, tai patvirtino daug išvadų. Tai patvirtino ir krizės tyrimo išvados, tai patvirtino ir darbo grupė, kuri buvo BFK organizuota dėl finansinių paslaugų prieinamumo regionuose, ir tai patvirtina netgi pačios Bankų asociacijos atstovai, kurie pritaria, kad valstybė turėtų kurti tokį banką, kad valstybė turi rūpintis ne vien pelningumu ar dideliu pelnu tokio banko, o valstybė turi rūpintis, kad finansavimą gautų tie, kuriems kiti nebesuteikia.
Pavyzdys. SVV įmonė, smulkusis vidutinis verslas – 70 % paraiškų atmesta, paskolos iki 30 tūkst. eurų. Didieji bankai iš jų paprasčiausiai išeina. Paskolos iki 1 mln. eurų. Net iš tų išeina, o tai yra visas mūsų, deja, ekonomikos variklis. Netgi kaip Vokietijos finansų ministras sako, smulkusis ir vidutinis verslas yra labai svarbi valstybės dalis. Mes tą turime suprasti. Turime suprasti, kad jeigu verslas negaus finansavimo, negalės pasiskolinti, jis negalės dirbti. Vadinasi, negalės ir mokėti mokesčių valstybei.
Pavyzdžiai, kai pats verslas Biudžeto ir finansų komitetui rašė. Kaip pavyzdys: „Invegos“ teikiama garantija – 80 %, o bankas paprašo dar 100 % užstato, viską užstatyti, ką turi, ir dar pasirašyti vekselius. Pavyzdys statybų bendrovės, kuri nebegauna apyvartinėms lėšoms, nors turi pasirašytas renovacijos sutartis, bet negali dirbti. Deja, bet taip yra. Kovidinė situacija tai tik patvirtino ir pagilino”.
M.Majauskas sakė, kad „Finansų ministras atkreipė dėmesį, kad jeigu norime ne tik iškabos, reikės maždaug milijardo eurų tam, jog bankas galėtų konkuruoti su kitais dideliais skandinaviškais bankais, veikiančiais čia, Lietuvoje, ir tam, jog galėtų turėti bent kokią, o ne simbolinę įtaką. Atkreipsiu dėmesį, kad jau ir dabar valstybė turi atsakomybę už nemažai sričių: švietimo, sveikatos, socialinės apsaugos, bet net ir su esamomis nesugeba susitvarkyti tinkamai. Pasižiūrėkite į Seimo, Vyriausybės reitingus. Jie išlieka rekordinėse žemumose. Tai rodo, kad valstybė nesugeba tvarkytis su jai pavestomis funkcijomis ir sritimis, o dabar, greta tų sričių, dar nori prisiimti ir naujų – šiuo atveju finansavimo, valstybinio banko kūrimo.
Didžioji bėda su tokiomis iniciatyvomis ir tokiais projektais yra politinė korupcija. Dauguma Centrinės ir Rytų Europos šalių pardavė valstybinius komercinius bankus matydamos, jog paskolos dažnai yra politiškai motyvuotos – duodamos giminaičiams ar partijai lojaliems žmonėms, lojalioms įmonėms.
Taigi, siekiant išvengti tokių korupcinių skandalų, išvengti mokesčių mokėtojų lėšų švaistymo ir tokių simbolinių ugnių kūrenimo prieš rinkimus, kviečiu susilaikyti.
S. GENTVILAS : šiame priešrinkiminiame teatre turbūt argumentai nenori būti išgirsti, bet aš juos išsakysiu.
Paskutinis Lietuvos valstybinis bankas – Lietuvos žemės ūkio bankas – buvo privatizuotas 2002 metais. Tuomet ir R. Karbauskis buvo Seimo narys, ir tuomet buvo nemažai ministrų, tokių kaip J. Bernatonis, L. Linkevičius, Vyriausybėje. Tie patys ministrai, ta pati Vyriausybė, tie patys Seimo nariai pritarė tuomet už juokingą 71 mln. eurų, atsiprašau, litų, kas yra 20 mln. eurų, pardavimą Vokietijos kitam bankui pagrindinio trečio didžiausio Lietuvos banko pagal tuometinę kapitalizaciją privatizavimui. Priminsiu, kad tada palūkanų normos, Lietuvos banko duomenimis, buvo skolinantis litais – 6,6 %, JAV doleriais – 5,8 %, bet tada nei R. Karbauskis, nei gerbiami socialdarbiečiai ministrai nematė reikalo išlaikyti valstybinį banką, pardavė jį už 20 mln. eurų. Tokia ta istorija.
Dabar reikia 1 mlrd. eurų, kad dvejų metų laikotarpiu įsteigtume normalų, veikiantį banką. Ir bankai nėra steigiami Seimo nutarimais, bankai steigiami įstatymais. Ir visa tai, ką jūs darote, yra priešrinkiminis farsas. Nes ką iš tikrųjų jūs turėjote padaryti per šią kadenciją, tai privilioti nors vieną lenkišką banką.
Tą banką kvietė tiek premjeras, tiek Prezidentas, bet aiškus atsakymas, kodėl tokie bankai nesikūrė Lietuvoje. Yra S. Jakeliūnas ir jūsų leista demagogija. S. Jakeliūnas pasakė Skandinavijos bankams: jūs turite parsiduoti. Neaišku kam, gal rusams. Trys atakos prieš „Revolutą“, nė viena nepasiteisino. Bankų aktyvų apmokestinimas. Koks protingas užsienio investuotojas steigtųsi tokioje valstybėje, kur tokie demagogai valdžioje. Vienintelė galimybė yra išlikti…kviečiu sprogdinti rinkimų burbulus ir balsuoti prieš.
R. ŠARKNICKAS (LVŽSF). Adekvatu. Aš norėjau pasakyti, kai Lenkijos valstybė įsteigė valstybinį banką, automatiškai reikalai pasisuko į regionus. Mes dabar turime tokią situaciją Lietuvoje: mažesniuose regionuose ateinančių kompanijų komerciniai bankai nefinansuoja, verskitės patys iš įvairių kitų paskolų. Tas pats yra ir Alytaus pramonėje. Pakalbėkite su pramonės verslo atstovais, generaliniais direktoriais, jie tiesiog negali plėsti savo gamybos, nes nėra finansavimo iš komercinių bankų. Valstybinis bankas būtent gelbėtų šituos dalykus. Aš kviečiu balsuoti už ir imkime gerą pavyzdį iš Lenkijos.
A. ARMONAITĖ (MSNG). Dėkoju. Valstybinis bankas, valstybinės vaistinės tikrai ne atsitiktinumas, kad prieš pat rinkimus į kadencijos pabaigą kaip triušius iš kepurės iliuzionistai pradėjo traukti valdantieji. Jeigu nuoširdžiai norėjo su tuo kažką padaryti, reikėjo daryti kadencijos pradžioje. Šis nutarimas iš tiesų yra niekinis, nes ankstesnių nutarimų, kuriuose būdavo formuluotė „įgalioti Vyriausybę“, Seimas nepriimdavo dėl valdžių atskyrimo principo. Dabar jau nebereikia nei valdžių Lietuvoje atskirti, jau, pasirodo, galima įgalioti ir Vyriausybę, Teisės departamentas, nors tai ir pažymi, bet niekas į tai nekreipia dėmesio. Kita vertus, niekas nekreipia dėmesio jau ir į Konstituciją. Tai tikriausiai nebereikėtų stebėtis.
Yra trys problemos, susijusios su šiuo dideliu projektu. Visų pirma, reikės labai daug lėšų, bent vieno ar dviejų milijardų, kad bankas būtų reikšmingas ir konkurencingas. Iš kur mes tuos pinigus paimsime?
Poveikis. Realus poveikis ekonomikai yra neaiškus, niekas čia nieko neskaičiavo, tik parašė nutarimą ne pagal teisėkūros taisykles.
Ir trečia problema – valdymas. Mes turime daug projektų, kuriais grąžinami į valstybines įmones valstybės atstovai, išstumiami nepriklausomi ekspertai, ir tai gali būti terpė korupcijai. Lygiai taip pat valdant ir šį valstybinį banką. Taigi šias problemas matydama tikrai nepalaikysiu ir siūlau to nedaryti.
PIRMININKĖ. Dėkoju. A. Armon