skip to Main Content
missile kramatorsk
Faktų patikrinimas: Ar BBC ataskaitoje dėl Kramatorsko stoties sprogdinimo kaltinama Ukraina?
BY YEVGENY KUKLYCHEV ON 4/13/22 AT 12:55 PM EDT
Raketa Kramatorske
Ukrainos kariškiai stovi šalia raketos „Točka-U“ fragmento su užrašu rusų kalba „Vaikams“ , ant žolės po Rusijos apšaudymo geležinkelio stotyje Kramatorske, Ukrainoje, penktadienį, 2022 m. balandžio 8 d.
ANDRIY ANDRIYENKO/AP NUOTR.
Rusijos ir Ukrainos naujausia informacija 7 savaitę: Geležinkelio streikas nusinešė dešimtis gyvybių
Trečiadienį socialinėje žiniasklaidoje plačiai paplito vaizdo įrašas, pažymėtas kaip BBC naujienų reportažas.
NAUJIENLAIŠKIO NAUJIENLAIŠKIO PRENUMERATA >
Jame teigiama, kad Ukrainos konflikte naudojamų raketų „Tochka-U“ serijiniai numeriai įrodo, jog už balandžio 8 d. įvykdyto raketų smūgio Kramatorsko geležinkelio stočiai, per kurį žuvo dešimtys civilių gyventojų, iš tiesų atsakingos Ukrainos ginkluotosios pajėgos.
Teiginys
Klipas prasideda vaizdo įrašo centre trumpai mirksinčiu BBC naujienų logotipu, po to kairiajame kampe pasirodo BBC vandens ženklas, o palei dešinįjį kraštą – užrašas „Kramatorskas, Ukraina“.

Vaizdo įraše, kuriame nėra įgarsinimo, toliau rodomos kelios iškirptos scenos, iš pradžių – sprogimo Kramatorske scena su ant žemės gulinčiais žuvusiųjų kūnais, po to – raketos „Tochka-U“, kuri buvo rasta netoli sprogimo vietos ir kurią netrukus po išpuolio nufilmavo kelios naujienų agentūros, kadras.
„Raketos „Tochka-U“ serijos numeris yra identiškas… raketų serijai iš 13-osios AFU raketų brigados arsenalo“, – rašoma užrašuose, pridėtuose firminiu BBC raudonu brūkšniu.
„Tokio paties tipo raketas su tokiu pačiu serijos numeriu Ukrainos kariuomenė anksčiau paleido į Charcižsko, Logvinovo, Berdiansko ir Melitopolio miestus“, – tęsiami užrašai, o vaizdo įraše greitai peršokama per kelis papildomus kadrus, įskaitant kitą raketą ant žemės ir raketos paleidimo vaizdo įrašą.
Nors titruose teigiama, kad kituose filmuotos medžiagos fragmentuose rodomi ankstesni Ukrainos smūgiai, nebuvo įmanoma nepriklausomai patikrinti papildomos filmuotos medžiagos kilmės.
Atrodo, kad kitame segmente vėl kalbama apie Kramatorsko raketą, ir jį lydi itališkas komentaras, kuriame vyras – matyt, reporteris – atkreipia dėmesį į ant sviedinio esantį serijos numerį „Ш91579“.
Kitame užraše teigiama, kad „kai raketos gamykliniai numeriai pateko į socialinę žiniasklaidą, Ukrainos žiniasklaida nustojo nušviesti šią temą“.
Prokremliška žiniasklaida apsiverkė dėl Kramatorsko stoties išpuolio Ukrainoje
Faktų patikrinimas: Ar Rusijos žiniasklaidos filmuota medžiaga įrodė, kad Ukraina suklastojo karo aukas?
Faktų patikrinimas: Rusija teigia, kad žudynes Bučoje „inscenizavo“ Ukraina
„Kariniai ekspertai pabrėžia, kad Ukraina dažnai pradėjo naudoti netikras naujienas savo pozicijai propaguoti.“ Vaizdo įraše peršokama prie Ukrainos prezidento Volodymyro Zelenskio filmuotos medžiagos. Paskui pereinama prie visai kitos temos – kalbama apie Ukrainos teiginius apie tariamus Rusijos žiaurumus Bučoje.
Vaizdo įrašu plačiai dalijosi prokremliški „Telegram“ kanalai, nurodydami jį kaip „BBC reportažą“, taip pat „Twitter“ paskyros. Kai kurie įrašai sulaukė šimtų sąveikų, kol „Twitter“ juos pašalino. Kiti išliko, kai buvo paskelbtas šis straipsnis.
Faktai
BBC nepateikė reportažo, kuriame būtų teigiama, kad Ukraina apšaudė Kramatorską. Taip pateiktas vaizdo įrašas iš tikrųjų yra suklastotas, tai rodo keli neatitikimai ir transliuotojo pareiškimas.
Nors akivaizdžiai stengtasi atkartoti BBC prekės ženklą, kai kurie elementai neatitinka originalaus stiliaus. Pavyzdžiui, BBC logotipas rodomas ne nuo pat pradžių. Nors jis yra viršutiniame kairiajame kampe, iš tikrųjų yra šiek tiek žemiau nei BBC naujienų klipuose, kuriuos galima rasti oficialiame „YouTube“ kanale.
Vietos ženklas taip pat yra netinkamai išdėstytas – jis rodomas palei dešinįjį ekrano kraštą, o ne viršuje, kaip kituose reportažuose.
Visame vaizdo įraše pastebimi ir kiti stilistiniai neatitikimai, įskaitant tai, kad nėra fono komentarų, o vietoj jų rodomos pernelyg ilgos antraštės.
Įtarimą kelia ir antraščių frazės – tokios konstrukcijos kaip „Ukraina dažnai pradėjo naudoti netikras naujienas“ rodo, kad jas greičiausiai rašė ne gimtakalbis anglų kalbos specialistas.
Vaizdo įrašo nepavyko rasti BBC „YouTube“ kanale ar kitose susijusiose platformose. Trečiadienį BBC paskelbė pareiškimą, kuriame atskleidė, kad vaizdo klipas, kuriame vaizduojamas jos prekės ženklas, yra klastotė.
„Žinome apie suklastotą vaizdo įrašą su „BBC News“ prekės ženklu, kuriame teigiama, kad Ukraina yra atsakinga už praėjusios savaitės raketų ataką Kramatorsko traukinių stotyje“, – sakoma transliuotojo tinklo „Twitter“ žinutėje. „BBC imasi veiksmų, kad vaizdo įrašas būtų pašalintas. Raginame žmones juo nesidalyti ir tikrinti istorijas „BBC News“ svetainėje“.

Iš tiesų tikruose BBC pranešimuose apie mirtiną išpuolį kaltė nebuvo priskiriama, tačiau buvo cituojama analizė, kuri leido suabejoti Rusijos teiginiais, kad ji nebetaiko tokio tipo raketų.
Spekuliatyvus teiginys
Suklastotame vaizdo įraše pateiktų argumentų turinys taip pat kelia tam tikrų raudonų vėliavų. Nors šiuo metu neįmanoma nustatyti, kas įvykdė ataką, kol nebaigtas nepriklausomas tyrimas, kaip tuo metu rašė „Newsweek“, Rusija kelias valandas ir dienas po raketos smūgio pradėjo skleisti dezinformaciją apie šį smūgį.
Iš pradžių prokremliška žiniasklaida iš pradžių pareiškė, kad už išpuolį Ukrainos Kramatorsko geležinkelio stotyje yra atsakinga Rusija, tačiau greitai pakeitė savo poziciją, kai pradėjo sklisti pranešimai apie masines aukas.
Viename iš tokių pranešimų, cituojamame šiame tviteryje, kuris nebuvo iš karto ištrintas, su valstybe susijusiame reporterių kanale „Vоенкор diZa“ išpuolis buvo susietas su tariamos Ukrainos karinės įrangos, kuri, kaip teigiama, buvo kontrabandos būdu įvežta viename iš traukinių, likvidavimu.
Vėliau Rusijos pareigūnai ir valstybinė žiniasklaida neigė, kad dėl to kaltos prorusiškos pajėgos, o tvirtino, kad tai buvo „ukrainiečių provokacija“, nes „tik Ukraina turi raketų „Točka-U“.
Panašu, kad klaidingai pavadintame virusiniame vaizdo įraše pakartotas Rusijos valstybinės žiniasklaidos priemonės „RIA Novosti“ pranešimas, kuriame teigiama, kad raketos serijinis numeris, trumpam atskleistas Italijos televizijos žinių laidoje, „įrodo“, kad ji buvo AFU.
Kaip paaiškino kiti faktų tikrintojai, sovietmečiu balistinės raketos OTR-21 „Točka-U“ buvo gaminamos Votkinsko mašinų gamykloje, esančioje Rusijos Udmurtijos regione. Neaišku, ar gamyba tebevyksta.
Manoma, kad šių raketų atsargų turi kelios šalys, įskaitant Rusiją, Kazachstaną, Ukrainą, Baltarusiją ir Siriją, ir jos buvo panaudotos keliuose konfliktuose, įskaitant 1994 m. Jemeno pilietinį karą, Rusijos invaziją į Pietų Osetiją ir vyriausybės pajėgų Sirijoje. Raketos buvo platinamos skirtingu metu, o jų serijos numeriai nebuvo susiję su paskirties vieta, į kurią vienetai buvo išsiųsti.
Priešingai nei neigia Rusija, Vakarų žvalgybos tarnybos, „Amnesty International“ pranešimai ir socialinės žiniasklaidos medžiaga rodo, kad ji nenutraukė „Tochka“ serijos raketų dislokavimo.
Nors, kaip paaiškėjo, pranešimuose apie Rusijos smūgius dažniausiai buvo naudojama serija Ш89, pranešama, kad Maskva ar jos sąjungininkai anksčiau naudojo ir kitas serijas, įskaitant šį 2018 m. vasario mėn. vaizdo įrašą iš Idlibo (Sirija), kuriame matyti numeris 9M79-1 ВГ910865.
Kaip nurodė kiti analitikai, serijos numerius taip pat galima lengvai suklastoti, o atskiras raketas galima parduoti arba pavogti, todėl bet koks priskyrimas konkrečios šalies atsargoms netenka prasmės.
Tačiau klaidingai pažymėdami vaizdo įrašą BBC prekės ženklu, klipo kūrėjai nepagrįstiems teiginiams suteikė garsios ir visuotinai patikimos žiniasklaidos priemonės autoritetą.
Sprendimas
Faktų patikrinimas – klaidinga
Klaidinga.
Ne, BBC nepranešė, kad dėl raketų smūgio į Kramatorsko geležinkelio stotį kalta Ukraina, vaizdo įrašas yra suklastotas. Tai suklastoto turinio, kuris klaidingai pažymėtas autoritetingo šaltinio prekės ženklu, pavyzdys, siekiant suteikti pasitikėjimo spekuliatyviems ir klaidinantiems teiginiams.
NEWSWEEK ATLIKTAS FAKTŲ PATIKRINIMAS

https://www.newsweek.com/fact-check-did-bbc-report-blame-ukraine-kramatorsk-station-bombing-1697697

Facebook komentarai
Back To Top
});}(jQuery));